პირველ რიგში, შევიარაღდეთ ცოდნით!
ამ სტატიაში განვიხილავთ 3 ძირითად ნაბიჯს შფოთვითი აშლილობისგან გასათავისუფლებლად.
გამოვიყენებთ კონცეფციას, რომ ყველა ემოცია ინტენსიობის მიხედვით შეიძლება გადანაწილდეს შკალაზე 0-10 მდე.
1 ნაბიჯი - უნდა ვისწავლოთ როგორ შევამციროთ ყველაზე მწვავე და ინტენსიური პანიკური შეტევა (მაჩვენებლით 8-10). ვისწავლით როგორ შევძლოთ საკუთარი თავის დამშვიდება.
2 ნაბიჯი - (ჩვენი სამუშაოს ძირითადი ნაწილი) - ვისწავლით მუშაობას საშუალო ინტენსიობის შფოთვასთან (4-7 ქულა).
3 ნაბიჯი - 1-3 მდე ინტენსიობის შფოთვის შემცირება, მუშოაბა ჩვენი ყველა ემოციის დაბალანსებაზე და რაც მთავარია როგორ დავიწყოთ პოზიტიურად აზროვნება.
ნაბიჯი პირველი - როგორ შევაჩეროთ დამოუკიდებლად ყველაზე მწვავე პანიკური შეტევა, თანაც ისე, რომ შევამციროთ არა მხოლოდ მისი ინტენსიობა, არამდენ სიხშირე (რომ ისინი აღარ განმეორდნენ).
როდესაც განვიცდით შფოთვას საშუალოდ სიმძლავრის მაგალითად 4-7 მდე, შეგვიძლია წარმოვიდგინოთ, რომ წელამდე შევტოპეთ ოკეანეში, ასეთ დროს ჯერ კიდევ შეგვიძლია სიტუაციის კონტროლი, მაგრამ როდესაც განვიცდით უფრო მძლავრ შფოთვას 8-10 - თითქოს ვიძირებით ოკეანეში, ან თითქოს ძალიან, ძალიან დავპატარავდით და წყლით სავსე ჭიქაში აღმოვჩნდით. ერთადერთი საშუალება საკუთარი თავი ვიხსნათ ამ ტიტუაციიდან არის გავხდეთ ამ ჭიქაზე მეტი, გავზარდოთ საკუთარი თავი და ამით შევამციროთ შფოთვითი ოკეანის მასშტაბი. ადამიანებისთვის, რომლებსაც არ აწუხებთ შფოთვითი აშლილობა ამის გაკეთება ძალიან მარტივია, რადგან მათ შეუძლიათ დროულად შეჩერდნენ, რადგან კარგად აქვთ განვითარებული ‘ფსკერის შეგრძენება’.
ვისწავლით, თუ როგორ შევძლოთ დროულად შეჩერება, როგორ შევიგრძნოთ ეს “ფსკერი”, გავიგოთ რას ნიშნავს ეს და როგორ მოქმედებს.
- საჭიროა ყურადღება მივაქციოთ შფოთვას. შევიგრძნოთ და აღვიქვათ ჩვენი მდგომარეობა და ემოცია. მოვახდინოთ ემოციის ვერბალიზაცია - მაგალითად: "მე ახლა მაქვს პანიკური შეტევა". რაციონალიზაცია ჩვენი მეგობარია ასეთ დროს. როდესაც მოვლენებს სახელს ვარქმევთ ჩვენი გონება აანანლიზებს რა ხდება მის თავს, რომ მე ვარ მე, ხოლო მდგომარეობა რაშიც ახლა ვიმყოფები არ არის მსოფლიოს აღსასრული, არამედ არის პანიკური შეტევა (ჩვენ არ ვკდვებით, არც უფსკრულში ვიჩეხებით ), რომელიც ჩემი შინაგანიდან გამომდინარეობს.
- შემდეგ უკვე ვიწყებთ შიშთან მუშაობას, მის განეიტრალებას. როდესაც განვიცდით პანიკურ შეტევას და არ გვსურს გავაანალიზოთ რა ხდება ჩვენ თავს, უფრო და უფრო ვაძლიერებთ ფიქრებს, რომ ეს არის კატასტროფა, რომ ამ პრობლემას ვერ გავუმკლავდებით. რაზე ვფიქრობთ რპანიკური შეტევისას? "მე ახლა მოვკვდები", "გონებას დავკარგავ", "ჭკუიდან შევიშლები", "ეს არასდროს დასრულდება"… ანუ ჩვენ შფოთვას კიდევ მეტი და მეტი ნეგატიური მომენტი ემატება. როგორ დავმშვიდდეთ? - შფოთვის ნორმალიზებით. რა უნდა გავაკეთოთ ამისთვის? ჩვენ შფოთვას შევმატოთ პლუსები . მაგალითად, "ეს არის პანიკური შეტევა, მაგრამ ეს არ არის საშიში, ეს უკვე მქონდა და ვიცი რასაც ნიშნავს, ადრე გადამიტანია და ახლაც გადავიტან, ადრე ხომ არ მოვკვდი და არც ახლა მოვკვდები".
ყველა ადამიანის ფსიქიკია რა თქმა უნდა ინდივიდუალურია და მნიშვნელოვანია ვიპოვოთ ის “პლუსები” რაც პირადად ჩვენ დაგვეხმარება შფოთვის განეიტრალებაში. ტექნიკურად რომ შევხედოთ, საკუთარი თავის დამშვიდება არც ისე რთულია, ყველაზე რთულია, კრიტიკულ მომენტში გაგვახსენდეს, რომ ახლა აუცილებელია საკუთარი თავი დავიმშვიდოთ. ვისწავლოთ საკუთარი თავის მიმართ გვქონდეს ლოიალური, პოზიტიური, შემწყნარებელი და არაკრიტიკული დამოკიდებულება.
ამას რა თქმა უნდა ვარჯიში სჭირდება, რომ გამოვიმუშაოთ ჩვევა. შეიძლება პირველივე ჯერზე არ გამოგვივიდეს, მაგრამ აუცილებლად უნდა გავაგრძელოთ ვარჯიში, ჩვევის გამოსამუშავებლად, რათა შემდეგ გამოვიყენოთ კრიტიკულ მომენტში.
მოკლედ, უნდა ვისწავლოთ საკუთარი თავის დამშვიდება, რათა შევძლოთ გაანალიზება, რომ რაც ახლა ჩვენ თავს ხდება ნორმალურია, ჩვენც ნორმალურები ვართ. ზუსტად ასე იქცევიან ადამიანები, რომლებსაც არ აწუხებთ შფოთვითი პრობლემები.
სავარჯიშო - კონცენტრირება, აქ და ახლა.
როგორც წესი, როდესაც პირველად შევიგრძნობთ ძლიერ შფოთვას/პანიკურ შეტევას გვეჩვენება, რომ უკვე ჩავიდინეთ რაღაც ფატალური შეცდომა, რომლის გამოსწორება შეუძლებელია და წინ მხოლოდ კატასტროფა გველის, ან გვაქვს ძლიან ძალიან დიდი შიში მომავლის, რადგან არ ვიცით რა იქნება შემდეგ და როგორ უნდა მოვიქცეთ, როგორ უნდა გადავრჩეთ.
როგორც ვხედავთ ჩვენი ფიქრები კონცენტრირდება ან მომავალზე ან წარსულზე, ამიტომ საჭიროა ნელ-ნელა ვკონცენტრირდეთ რა ხდება აქ და ახლა. ვაძლევთ საკუთარ თავს პაუზის და სულის მოთქმის საშუალებას. მაგალითად მედიტაცია და რელაქსაცია კარგი საშუალებაა წინასწარ მოვემზადოთ ასეთი კრიტიკული სიტუაციითვის.
რას გვასწავლის მედიტაცია?ვკონცენტრირდეთ იმაზე, თუ რა ხდება აქ და ახლა და აღვიქვათ რეალობა შეფასების გარეშე. ასევე შევაჩეროთ ნეგატიური ფიქრების ნაკადი, ავღნიშნოთ რომ ეს ნეგატიური ფიქრებია და კრიტიკულად მივუდგეთ.
რას გვასწავლის რელაქსაცია?დავმშვიდდეთ ფიზიკურად. როდესაც ვაკეთებთ სარელაქსაციო სავარჯიშოებს კონცენტრირდით იმაზე, თუ რა ხდება აქ და ახლა, თქვენ ფიზიკურ შეგრძნებებზე, თქვენს ფიქრებზე, რაზე ფიქრობთ, როგორ მოძრაობთ, თითქოს საკუთარ თავს გვერდიდან უყურებთ, ირთვება თქვენი გონება და კრიტიკა და თქვენ უკვე გადადიხართ ზრდასრულ, დამკვირვებლის პოზიციაზე - მაგრამ შეფასების გარეშე. ასეთ დროს თქვენ თქვენს შფოთვას უკვე აღარ გაურბიხართ, ითმენთ, მაგრამ აღარ შფოთავთ, არამედ მშვიდად აკვირდებით საკუთარ თავს და პროცესში აღმოაჩენთ, რომ საშიში არაფერია.
ეს ინსტრუმენტები ძალიან კარგად მოქმედებს თუმცა არასტაბილურია.
გამოგვადგება თუ გვსურს ძალიან ძლიერი შფოთვის / პანიკის 8-10 შემცირება გვიდნა საშუალო ნიშნულამდე. მაგრამ შემდეგ აუცილებელია დავიწყოთ მუშაობა ფიქრებზე. თუ ამას არ გავაკეთებთ, ჩვენი საშუალო სიმძლავრის შფოთვა შეიძლება ისევ გაიზარდოს.
მაგალითად როდესაც ხელი ან ფეხი ამოგვივარდება, ადგილზე ჩასმა საკმარისი არაა, აუცილებელია დამუშავებ, შეხვევა. თუ ეს არ მოხდება თავიდან ამოვარდნის რისკი ძალიან მაღალია.
ამიტომ აუცილებელია მეორე ნაბიჯზეც გადავიდეთ.
შფოთვის ყველა ინტენსიოობას აქვს საკუთარი ინსტრუმენტები, რაზეც ვისაუბრეთ - დამამშვიდებელი - ეს სავარჯიშოები არის მხოლოდ იმისთვის, რომ შევამციროთ ძლიერი პანიკა.
მეორე ნაბიჯი - მიზანია განვთავისუფლდეთ შფოთვისგან ერთხელ და სამუდამომ.
ამისთვის საჭიროა ვისწავლოთ შფოთვის გამომწვევ ფიქრებთან და აზრებთან მუშაობა.
პირველი ნაბიჯი ყოველთვის შფოთვის აღქმაა, ხოლო შფოთვის გაცნობიერება უფრო დეტალური პროცესია.
- უნდა გავარკვიოთ რის გამოც ვნერვიულობთ, ანუ რა სიტუაცია ან გარემოება გახდა შფოთვის მიზეზი.
- უნდა გავაანალიზოთ და სწორი ფორმულირება მივცეთ იმ აზრებს, რომელიც გვაქვს შფოთვის მომენტში. ძალიან ბევრ ადამიანს უჭირს საკუთარი აზრების გაანალიზება და ვერბალიზაცია, რადგან მათ უბრალოდ არ აქვთ გამომუშავებული ეს ჩვევა. საჭიროა ყურადღება მივაქციოთ ჩვენს ფიქრებს და ვისწავლოთ საკუთარი აზრების მოსმენა. დავიწყოთ შეკითხვით: “რაზე ვფიქრობ ახლა?” - უნდა ვეცადოთ მაქსიმალურად კონკრეტულად გამოვხატოთ ჩვენი ფიქრები და დავაფიქსიროთ (შფოთვითი შეტევის ჩავლის შემდეგ კარგი იქნება ჩაიწერთ იმ ფიქრებს, რამაც თქვენი აზრით შფოთვა გამოიწვია).
მოდით განვიხილოთ ეს პრეცესი სოციალური ფობიის მაგალითზე.
წარმოიდგინეთ სიტუაცია, რომ მეგობარმა დაგპატიჟათ ისეთ ადგილას, სადაც ბერვი ადამიანი მოიყრის თავს, მაგალითად ისეთი ადამიანის წვეულებაზე, რომელსაც არ იცნობთ, არც სხვა სტუმრებს იცნობთ. ამ მომენტში გრძნობთ ღელვას. თუ ამ დროს დაუსვამთ თქვენს თავს შეკითხვას “რა მაწუხებს? რატომ ავღელდი?” შეიძლება შემდეგი პასუხების ვარიანტები ჩამოწეროთ:
მაგალითად:
- როგორ ვისაუბრებ ახალ ადამიანებთან, გამოვნახავ თუ არა მათთან საერთო თემას?
- იქნებ სხვები შეამჩნევენ, რომ ვნერვიულობ და მინდა მათი სიმპათია დავიმსახურო?
- იქნებ ვერ შევძლო მოდუნება და სხვა ადამიანებმა ჩემს გარამოცვაში ყოფნისას შებოჭილად იგრძნონ თავი?
- იქნებ ისეთი რაღაცები “წამოვაყრანტალო”, რაც შემდეგ ჩემი დაცინვის მიზეზი გახდება?
- იქნებ რამდენიმე ხუმრობაც დავისწავლო, რომ თავი უკეთესად წარმოვაჩინო? მაგრამ მაინც რომ ჩავფლავდე მერე?
- პანიკური შეტევა რომ დამეწყოს მომიწევს თავის ხელში აყვანა, რომ დავმშვიდდე, რომ ვერ შევძლო?
- თავი რომ შევირცხვინო მერე ამ სირცხვილის გრძნობას როგორ გავუმკლავდე? მომიწევს წინასწარ მომზადება, რათა უკეთ გავაკონტოლო საკუთარი თავი….
მას შემდეგ რაც ამ აზრებს ჩამოვწერთ და გავიგებთ ჩვენი ღელვის მიზეზებს, ვიწყებთ უშუალოდ ამ ფორმულირებულ აზრებთან მუშაობას.
ერთ-ერთი მიზეზი იმისა, თუ რატომ გვეშინია ჩვენი შფოთვის გამომწვევი აზრების, არის ის, რომ არ ვიცით როგორ გავუმკლავდეთ მათ.
პირველი, რაც უნდა გავაკეთოთ ჩვენს გამოვლენილ შფოთვის გამომწვევ აზრებთან მიმართებაში, არის ის, რომ შევამოწმოთ არის თუ არა ეს აზრი ადეკვატური. რამდენად რაციონალურია და რამდენად ობიექტურიდ ასახავს რეალობას. ეს აზრები შეიძლება იყოს როგორც სრულიად ადეკვატური და რაციონალური, ისე ნაწილობრივ, ასევე საერთოდ არარაციონალურიც. ყველაზე ფართოგავრცელებული მეთოდი ამისათვის არის
კოგნიტური რესტურქტურიზაციის მეთოდი .
აზრების რაციონალურობის და ადეკვატურობის შესამოწმებლად არსებობს 12 ძირითადი შეკითხვა, რომელიც საკუთარ თავს უნდა დავუსვათ (Stanborough, 2020):
- რა მიგვანიშნნებს იმაზე, რომ ჩვენი აზრები მართებულია და ასევე რა მიგვანიშნებს იმაზე, რომ ისინი რეალობას მოკლებულია?
- არსებობს თუ არა სხვა, ალტერნატიული ახსნა?
- რას იტყოდა ჩემს ადგილას სხვა ადამიანი (რომელიც თქვენი აზრით უკეთ უმკლავდება მსგავს სიტუაციებს)?
- რა უპირატესობები და ნაკლი აქვს ჩვენს აზრებს?
- ეს აზრი ემყარება ემოციებს, პირად შეგრძნებებს თუ რეალურ ფაქტებს?
- რა ლოგიკურ შეცდომებს შეიძლება ვუშვებდე?
- ხომ არ მავიწყდება რომელიმე მნიშვნელოვანი ფაქტორის გათვალისწინება და ხომ არ ვანიჭებ უმნიშვნელო ფაქტებს გაცილებით დიდი მნიშვნელობას ვიდრე იმსახურებენ?
- ზედმეტად ექსტრემალურად ხომ არ ვაზროვნებ ამ სიტუაციაში - ყველაფრის ან არაფრის პრინციპით?
- ისეთ კითხვებზე ხომ არ ვცდილობ პასუხი ვიპოვო, რაზეც რეალურად პასუხი არ შეიძლება არსებობდეს. საკუთარი თავისგან იმაზე მეტს ხომ არ მოვითხოვ ვიდრე სხვა ადამიანებისგან?
- ხელოვნურად ხომ არ ვზრდი იმის შანსს, რომ აუცილებლად რაღაც ცუდი უნდა მოხდეს?
- თუ მოხდება ის რისიც მეშინია, რა იქნება ამაში ყველაზე საშინელი?
- ხომ არ ვიღებ პასუხისმგებლობას იმაზე რისი კონტროლიც არ შემიძლია?
ეს ტექნიკა გვეხმარება აზრების გაანალიზებასა და მათი ადეკვატურობის შეფასებაში. რა თქმა უნდა, თავიდან შეიძლება გაგიჭირდეთ კითხვებზე პასუხი, თუმცა ეტაპობრივად შეეჩვევით და ეს მეთოდი თქვენთვის გამარტივდება.
გაითვალისწინეთ, რომ ეს მეთოდი ასევე გეხმარებათ ამოიცნოთ რეალური პრობლემები და გაანალიზოთ რეალური საფრთხეები. ხშირად აზრები, რომლებიც შფოთვას იწვევს რაციონალურია. ასეთ დროს შეგიძლიათ გამოიყენოთ კიდევ ერთი მეთოდი “
პრობლემის გადაჭრის სტრატეგიის შესახებ”.
ეს სტრატეგია იყოფა რამდენიმე ეტაპად. მას შემდეგ რაც გავაანალიზებთ, რომ ჩვენი შიში რაციონალურია, საჭიროა ჩამოვწეროთ იდეები, თუ რისი გაკეთება შეგვიძლია პრობლემის მოსაგვარებლად, ყველა შესაძლო ვარიანტი რაც თავში მოგვდის. შემდეგ თითოეული ვარიანტის პლუსებს და მინუსებს ჩამოვწერთ, როგორც სუბიექტურს ასევე ობიექტურს. ეს საშუალებას მოგცემთ აარჩიოთ პრობლემის მოგვარების ყველაზე მომგებიანი ვარიანტი. შემდეგ ახდენთ ამ ვარიანტზე კონცენტრირებას, და აღნიშნავთ, რომ ამ კონკრეტულ მომენტში ხართ ნულოვან A წერტილში და თქვენი მიზნის მისაღწევად უნდა აღმოვჩნდეთ საბოლოო B წერტილში. ამ გზას ყოფთ რამდენიმე ნაბიჯად, 10-20-100, და თანდათან იწყებთ ამ ნაბიჯების შესრულებას.
ეს მეთოდი გამოადგება ადამიანებს, რომლებსაც შფოთვით აშლილობასთან ერთად აქვთ პიროვნული აშლილობაც (დაახლოებით 40% ადამიანებისა, რომლებსაც აწუხებთ შფოთვითი აშლილობა, ასევე აქვთ პიროვნული აშლილობაც). როგორც წესი ეს არის
ამრიდებლური პიროვნული აშლილობა, დამოკიდებული პიროვნული აშლილობა, ობსესიურ-კომპულსური პიროვნული აშლილობა. ეს ნიშნავს, რომ ადამიანს კონკრეტული სასიცოცხლო მნიშვნელობის ჩვევები არ აქვს კარგად განვითარებული. ამიტომ “პრობლემის გადაჭრის სტრატეგიის” მეთოდი ხშირად ორიენტირებული იქნება, რომელიმე მნიშვნელოვანი ჩვევის გამომუშავებისკენ, მაგალითად კომუნიკაციის, დამოუკიდებლობის, სტრესის გამძლეობის.
მესამე მეთოდი, რომელიც გვეხმარება სწორად ვიმუშაოთ ჩვენს შფოთვაზე არის “
კატასტროფული სცენარის მეთოდი”.
ამ მეთოდის გამოყენებით ადამიანი იძენს ტოლერანტობას შფოთვის მიმართ, ანუ სწავლობს შფოთვასთან მარტივად გამკლავებას და შიშის დაძლევას. ამ მეთოდის დროს ადამიანი წარმოიდგენს ყველაზე ცუდ ვარიანტს მოვლენების განვითარების. მაგალითად თუ გეშინიათ გაკოტრების თქვენ მაქსიმალურად ცდილობთ წარმოიდგინოთ თუ როგორ დაკარგეთ სამსახური, როგორ დარჩით შემოსავლის გარეშე, არ გაქვთ არც ოჯახის არც მეგობრების დახმარების იმედი. ანუ წარმოიდგენთ ყველაფერს რისიც გეშინიათ. კატასტროფლი სცენარის წარმოდგენაში დაგეხმარებათ 4 ძირითადი შეკითხვა:
- ყველაზე უარესი რაც შეიძლება მოხდეს - წარმოდგენის დროს თქვენ განიცდით ყველაზე ძლიერ შფოთვას - მაგალითად, "დავკარგე ერთადერთი შემოსავლის წყარო".
- რა არის ამ მოვლენის ყველაზე ნეგატიური ასპექტები - ასეთ დროს შფოთვას კიდევ უფრო ვაძლიერებთ - მაგალითად, "ვერ ვახერხებ ბინის ქირის და კრედიტის გადახდას, მაქვს პრობლემები ბანკში და მემუქრება სასამართლო".
- რას მოვიმოქმედებ ამ სიტუაციაში? მნიშვნელოვანია გაანალიზების პროცესის დროს განუწყვეტლივ მოვემზადოთ, შევქმნათ გეგმა ა, ბ, გ. გეგმის წინასწარ შეგდენა გვეხმარება შიშთან ბრძოლაში. როდესაც წინასწარ ვართ მზად კატასტროფისთვის, ზიანიც ნაკლებია. მაგალითად: მოვამზადოთ კარგი რეზუმე, დავიწყოთ ფულის შეგროვება “შავი დღისთვის” და ა.შ.
- კიდევ რისი გაკეთებაა შესაძლებელი? - არ ვწყვეტთ სიტუაციის გართულების სცენარის შემქნას და თანდათანობით ვცდილობთ ვიპოვით გამოსავალი ყველა პრობლემიდან. მაგალითად ჩვენს ახლობელს დასჭირდა მკურნალობა და ფული ჩვენი გადასახდელია, როოგრ ვიქცევით ასეთ დროს: ვიღებთ სესხს, ვიწყებთ დამატებით სამსახურს და ა.შ.
“კატასტროფული სცენარის მეთოდს” აქვს ორი ძირითადი მიზანი:
- გვასწავლის როგორ გავუმკლავდეთ შფოთვას. შფოთვის ხელოვნურად გამოწვევა გვაჩვევს მასთან განმკლავებას არა ჩავახშობის გზით, არამედ გაანალიზებით და გამოსავლის გზების ძიებით.
- კოგნიტური ამრიდებლობის მოშორება - როდესაც ჩვენ ყველაზე საშიშ ფიქრებს ვაანალიზებთ ბოლომდე ისინი აღარ არიან ისეთი საშიშები, როგორც თავიდან გვეჩვენებოდა. მნიშვნელოვანია თავიდან არ ავირიდოთ მსგავსი ფიქრები, რადგან ადრე თუ გვიან ფსიქიკიდან განდევნილი ნეგატიური ფიქრები ისევ გვიბრუნდება, ყველაზე არასახარბიელო მომენტში.
მეოთხე მეთოდი არის იმ
სიტუაციების იერარქიის შემქნა, რომლებსაც გავურბივართ შფოთვითი აშლილობის გამო. ვიწყებთ ყველაზე ნაკლებად საშიში სიტუაციებით და მივდივართ ყველაზე საშიშ სიტუაციებამდე. როდესაც უკვე გავლილი გაქვთ ამ სტატიაში მოყვანილი ნაბიჯები, თანდათან იწყებთ ამ სიის სიტუაციების შესრულებას და ამით აღმოვფხვრით ჩვენს ამრიდებლურ ქცევას. მაგალითად თუ თავშეყრის ადგილების გეშინიათ, თანდათან იწყებთ ასეთ ადგილებში სიარულს. თუ აგორაფობია გაწუხებთ თავიდან მიდიხართ უახლოეს მაღაზიაში, როდესაც ეჩვევით მიდიხართ ახალ დისტანციაზე და ა.შ. მაგრამ ამ მეთოდის გამოყენება არ შეიძლება წინა მეთოდების დამუშავების გარეშე. თანდათან ამზადებთ საკუთარ თავს.
მესამე ნაბიჯი არის პოზიტიური აზროვნების განვითარება
თუ თქვენ გაწუხებთ შფოთვითი აშლილობა, ცხოვრების დიდ ნაწილს ატარებთ “მინუსებში”. რას ნიშნავს ეს? შფოთვა ნეგატიური ემოციაა, ამიტომ გამოდის, რომ როდესაც შფოთვითი აშლილობა გვაქვს ვცხოვრობთ -10 იდან (პანიკური შეტევის მომენტი) 0-მდე. რა თქმა უნდა, ხანდახან განვიცდით სიხარულსაც და დადებით ემოციებს, მაგრამ ეს არ ხდება თავისუფლად, არამედ თან ახლავს დაძაბულობის შეგრძნებაც და ნულოვან დონეს ვერ ვცდებით. პოზიტიური ემოციები ამ დროს შეგვიძლია შევადაროთ სუსტ იმპულსებს, ხოლო შფოთვა ძლიერს.
ძალიან ხშირად ადამიანები, რომლებსაც აწუხებთ შფოთვით აშლილობა, განიცდიან არა მხოლოდ შფოთვის შიშს, არამდე პოზიტიური ემოციების შიშსაც. სიხარულის, სიყვარულის განცდის შიში, შიშს დაინტერესდნენ რაღაცით, გამოხატონ ცნობისმოყვარეობა, რადგან ისინი თვლიან, რომ სამყარო საშიშია და საჭიროა სულ ფრთხილად და ყურადღებით იყვნენ. ეჭვი ეპარებათ საკუთარ შესაძლებლობებში, საკუთარ თავს აღიქვამენ სუსტ არსებად, რომელსაც არ შეუძლია გაუმკლავდეს პრობლემებს და მიაღწიოს წარმატებას. ამიტომ მესამე ნაბიჯი არის პოზიტიური აზროვნების განვითარება, როდესაც ჩვენ ვსწავლობთ განვთავისუფლდეთ პოზიტიური ემოციების განცდის შიშისგან და ვსწავლობთ არ მხოლოდ ნეგატიური აზრების ფორიმირებას, არამდე პოზიტიურისაც.
პოზიტიური აზროვნებით გამოწვეული შიში ნორმალურია იმ შემთხვევაში თუ ჩვენ არ გვაქვს გავლილი პირველი და მეორე ნაბიჯი. შეუძლებელია ამ ორი ნაბიჯის გავლის გარეშე გარდავქმნათ ჩვენი ნეგატიური აზრები პოზიტიურად.
ეს არის დამასრულებელი ეტაპი და არავითარ შემთხვევაში პირველი.
პირველი სავარჯიშო - სწავლობთ თქვენი მიღწევების და პოზიტიური მხარეების შემჩნევას, ასევე სხვა ადამიანებშიც ეძებთ დადებით მხარეეებს. ყველაზე დიდი და სიღმისეული შიში არის არა პრობლემემების წარმოშვების შიში, არამედ შიში იმისა, რომ როდესაც პრობლემის წინაშე დავდგებით ვერ გავუმკლავდებით. მიტომ თუ ჩვენ გვექნება ერთგვარი სია იმ პრობლემებისა, რომლებთან გამკლავებაც უკვე მოვახერხეთ ეს დაგვეხმარება საკუთარი თავის რწმენის განვითარებაში. მაგალითად, ის თუ როგორ შეძელით წარმატებით სკოლის ან უნივერსიტეტის დასრულება, როგორ წარმოგედგინათ რაღაც კატასტროფული და ახლა 5 წლის შემდეგ მიხვდით, რომ საშიში სრულებით არ იყო და გეცინებათ კიდეც ამაზე, როგორ გეშინოდათ მარტო დარჩენის და უკვე მესამე წელია დამოუკიდებლად ცხოვრობთ, როგორ გეშნოდათ მშობიარობის და ახლა უკვე 2 შვილის დედა ხართ და ასე შემდეგ. თუ პანიკური შეტევა დაგემართებათ და თქვენს "ყულაბაში' იქნება რამდენიმე ესეთი “გამარჯვების” ისტორია თქვენ უფრო მარტივად შეძლებთ მათ მიგნებას, რაც დაგეხმარებათ შეტევის მოგერიებაში.
მეორე სავარჯიშო - სურვილის ჩაფიქრება - სწავლობთ მისცეთ საკუთარ თავს უფლებას გვოქნდეს სურვილები, და უშვებთ, რომ ეს სურვილები და მიზნები ასრულებადი და მიღწევადია. ასევე სწავლობთ თქვენი სურვილების ფორმულირებას რაც შეიძლება მკვეთრად და კონკრეტულად. მაგალითად “მინდა ყველაფერი კარგად იყოს” არის აბსტრაქტული სურვილი, რომელიც რეალურად არაფერს გვაძლევს, არ არსებობს მოქმედების გეგმა, ხოლო “მინდა ვიყო ჯანმრთელი” ან “მინდა მქონდეს კარგი ხელფასი” გვიბიძგებს იმისკენ, რომ ყურადღება მივაქციოთ საკუთარ ჯანმრთელობას და შევიმუშაოთ გეგმა წამრატების მისაღწევად. მას შემდეგ რაც თავს უფლებას მივცემთ წარმოვიდგინოთ ჩვენი პოზიტიური მიზნები უფრო გვიმარტივდება დავტკბეთ საკუთარი მიღწეული წარმატებით. ასევე ვსწავლობთ შევამჩნიოთ ის შესაძლებლობები, რომლებიც მიგვიყვანს მიზნის მიღწევამდე.
ასევე გირჩევდით ჯონ კეჰოს წიგნის წაკითხვას “ქვეცნობიერ ყველაფერი შეუძლია” (Mind Powe. Subconsciuos Mind Can Do Anything - John Kehoe). მიუხედავად იმისა,რომ ეს წიგნი ცოტა არაადეკვატურად გამოიყურება ეზოთერიკის ხარჯზე, მე პირადად ამ წიგნში ძალიან მომეწონა ძალიან კონკრეტული სავარჯიშოები, რომლებიც გვეხმარება პოზიტიური აზროვნების განვითარებაში.
და ბოლოს, მნიშვნნელოვანია გვახსოვდეს, რომ ნებისმიერი ემოციის დასაბამი ჩვენი გავლილი ცხოვრებით მიღებულ გამოცდილებებში. საკუთარი ისტორიის გაანალიზება მაგალითად ფსიქოანალიტიკური პროცესის დროს გვაძლევს საშუალებას ვიპოვოთ სწორედ მიზეზები, რომლებიც დღევანდელ ცხოვრებაში იწვევენ ჩვენში შფოთვასა და შიშს. ეს რა თქმა უნდა არ არის მარტივი, და შესაძლოა ბევრ წინააღმდეგობას წავაწყდეთ ამ გზაზე, თუმცა ცვლილებები მხოლოდ საკუთარი წარსულის გაცნობიერებით მიიღწევა.